Pages

Saturday 12 December 2015

Bahayanya Radikal Bebas

Radikal Bebas Musuh Senyap
Ramai orang yang tidak tahu tentang wujudnya radikal bebas dalam tubuh manusia dan pengaruh negatif radikal bebas terhadap organ tubuh badan. Radikal bebas tidak ubah macam kuman – ia masuk ke dalam badan manusia tanpa disedari oleh sesiapapun kecuali setelah mendapat sakit. Begitu juga radikal bebas, kesannya hanya diketahui apabila timbulnya penyakit.

Radikal bebas boleh diperolehi secara langsung melalui pencemaran, radiasi ultra violet, stres, rokok atau asap rokok dan pemakanan yang tidak sihat dan berlemak. Manakala tubuh manusia sendiri boleh mengeluarkan radikal bebas sebagai hasil sampingan daripada proses metabolisma atau ketika badan terkena jangkitan kuman. 
Pencemaran punca radikal bebas


Dalam istilah sains, radikal bebas adalah molekul yang kehilangan elektron, sehingga molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul-molekul atau sel-sel lain. Radikal bebas yang berlebihan dapat menyebabkan kerosakan sel-sel dan akhirnya boleh menyebabkan kematian sel-sel tersebut. Bila terlalu banyak sel-sel yang mati, maka timbulllah pelbagai penyakit.


Radikal bebas yang berlebihan boleh menyebabkan perubahan struktur DNA dalam tubuh manusia sehingga timbullah sel-sel mutan. Bila perubahan DNA ini berlarutan bertahun-tahun lamanya, ia boleh menyebabkan penyakit kanser. Penyakit ini hanya disedari setelah keadaannya sangat kronik atau parah.


Begitulah bahayanya radikal bebas. Ia boleh diistilahkan sebagai pembunuh senyap jika kita tidak mengambil langkah-langkah tertentu untuk menghalangnya.



Bagaimana menghalang pengaruh radikal bebas?

Peneutralan radikal bebas

Pengaruh radikal bebas boleh dikurangkan dengan melengkapi kekurangan elektron yang dialami oleh radikal bebas. Tugas ini dilakukan oleh antioksidan. Badan kita boleh menghasilkan sendiri antioksidan ini tetapi jumlahnya sering tidak mencukupi untuk meneutralkan radikal bebas yang masuk ke dalam badan kita, terutamanya bagi mereka yang terdedah kepada pencemaran yang berterusan.



Apakah itu Antioksidan?


Antioksidan adalah kelompok vitamin, mineral, enzim dan rempah-rempah. Ia membantu melindungi tubuh dari radikal bebas. Sewaktu proses metabolisma, oksigen digunakan untuk menyediakan bahan bakar sel. Dalam proses ini, beberapa dari molekul oksigen kehilangan salah satu elektron. Antioksidan bertindak mencegah serta memperlambatkan proses oksidasi dan seterusnya memperbaiki sel tubuh yang mengalami kerosakan disebabkan oleh radikal bebas.


Seorang penyelidik kanan di Bahagian Tumbuhan Ubatan di Institut Penyelidikan Hutan Malaysia (FRIM), Dr. Mohamed Ilham Adenan, berkata pengambilan harian makanan yang mengandungi antioksidan boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik dan melambatkan proses tua.


Antioksidan adalah bahan yang boleh meneutralkan dan melawan bahan toksik dalam badan yang dinamakan radikal bebas. Radikal bebas adalah ejen pengoksidan kuat yang boleh menyebabkan kerosakan oksidan kepada protein, enzim, DNA, RNA, asid tidak tepu dan sel membran yang akhirnya menyebabkan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan umur seperti kanser, diabetis, penyakit jantung, sakit sendi, kerosakan fungsi otak dan proses penuaan yang cepat seperti kulit berkedut, uban, lupa dan letih yang kronik.


Bagi memerangi radikal bebas, sistem badan menghasilkan enzim antioksidan asli dan menyerap vitamin A, C dan E untuk membersihkan lebihan radikal bebas. Antioksidan asli boleh memusnahkan radikal bebas dalam badan dan menseimbangkan OSS dalam badan.


Walau bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, aktiviti enzim antioksidan berkurangan dan fungsi penyerapan usus berkurangan. (Sumber/kredit: ww1.utusan.com.my).


Maka dengan itu, pengambilan makanan yang banyak mengandungi antioksidan adalah penting, terutama bagi mereka yang sudah meningkat usia.

Buah Beri kaya dengan antioksidan

Terdapat banyak makanan-makanan yang mengandungi antioksidan. Buah merupakan salah satu dari sumber antioksidan yang paling banyak. Hampir semua buah memiliki kandungan antioksidan yang baik untuk memerangi radikal bebas.


Contoh buah-buahan yang mengandungi antioksidan yang tinggi: baobab, strawberi, plum, kiwi, anggur, delima, beri biru (blueberry) dan manggis.


Contoh sayur-sayuran dan makanan-makanan yang tinggi kandungan antioksidannya: brokoli, asparagus, bayam, daun bawang, bawang putih, bawang merah, cili, gandum, jagung, labu, daging merah, kunyit, kulit kayu manis, kekakcang, dan banyak lagi.


Kesimpulannya, pengambilan makanan-makanan yang mengandungi antioksidan yang tinggi amat perlu bagi menghindar pelbagai penyakit seperti yang tersebut di atas, terutamanya kanser.




2 comments:

  1. Dapatkan Baobab, satu minuman yang sangat kaya dengan antioksidan mengatasi delima, buah beri dsb, daripada Souq Almanna. Hubungi 019-2851681 atau lawati souq-al-manna.blogspot.com.

    ReplyDelete
  2. Sememangnya antioksidan amat penting dalam kesihatan. Oleh itu supplemen antioksidan amat penting dalam tubuh badan kita

    www.momstoreretail.blogspot.com

    ReplyDelete