Pages

Tuesday 15 December 2015

Baobab

Buah Baobab

BUAH 'PURBA' DARIPADA AFRIKA YANG SANGAT BERKHASIAT

Satu-satunya buah di Afrika yang padat dengan Vitamin C.

Buah baobab sudah lama masuk ke pasaran di negara-negara Eropah dan Asia, dan sekarang sudah mula masuk ke pasaran di Amerika Syarikat sebagai satu ramuan baru yang penting kerana khasiatnya yang unik. Buah baobab mempunyai rasa masam macam buah limau sitrus dan mengandungi lebih banyak vitamin dan mineral berbanding dengan oren, pisang dan malah anggur hitam. Buah baobab juga telah disahkan boleh bertindak sebagai prebiotik kerana kandungan serat larutnya yang tinggi.

Pokok Baobab
Buah baobab (atau nama saintifiknya Adansonia Digitata L.) banyak terdapat di benua Afrika. Sesetengah pokok baobab dipercayai boleh mencapai usia sehingga 1000 tahun dan diberi nama julukan “Pokok Kehidupan Purba” oleh penduduk-penduduk tempatan. 

Dalam amalan tradisional orang-orang Afrika, buah baobab dijadikan minuman yang disediakan khas untuk wanita-wanita yang mengandung, kanak-kanan dan orang-orang tua.

Buah baobab telah diiktiraf selamat untuk dimakan dan mendapat pensijilan GRAS pada tahun 2009 (No. Notis GRAS GRN000273).

Serbuk Baobab
Buah baobab dijual dalam bentuk serbuk (berwarna putih kekuningan) yang telah diasingkan daripada bijinya.

KHASIAT BAOBAB


Fakta Nutrisi Baobab
Buah baobab kaya dengan antioksidan, mengatasi buah delima dan buah-buah beri. Antioksidan baik untuk membaikpulih sel-sel yang mati. Kandungan antioksidan dalam buah baobab adalah dari jenis Vitamin C dan Bioflavonoid.

Serat makanan yang terkandung dalam buah baobab memiliki pengaruh prebiotik, iaitu ia merangsang pembiakan bakteria baik dalam usus. Mengekalkan bakteria yang baik dalam usus sangat penting untuk menangkis serangan bakteria jahat.

Minuman baobab telah lama digunakan oleh penduduk-penduduk tempatan Afrika untuk merawat cirit-birit, radang perut, demam dan sembelit.


PENGGUNAAN BAOBAB


Mengikut sesetengah pengeluar Baobab, 100ml minuman baobab memerlukan 1 sudu teh (5g) serbuk baobab. Dengan menambahkan 50g serbuk baobab kepada 1 gelen jus akan menyediakan 25g serat (19g daripadanya adalah serat larut), 990mg potasium (32% daripada jumlah keperluan harian) dan 73mg magnesium (23% keperluan harian). 

Smoothie Baobab
Serbuk baobab juga boleh dicampurkan kepada smoothie, yogurt, ais krim dan cereal.

Buah baobab adalah tahan lama jika dibiarkan begitu sahaja. Kulitnya akan mengering dan mengeras, oleh itu isinya tidak akan terjejas. Jangka hayat buah baobab (yang telah diperoses menjadi serbuk) adalah 24 bulan. 


2 comments:

  1. Macam mana saya nak beli baobab i dari tuan ya? kalau nak jadi agent macam mana ya? bagus potensi pasaran baobab ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh klik link yang diberikan di atas untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang produk ini dan berhububg dengan pengedar produk ini.

      Delete