Pages

Friday 11 December 2015

Fungsi Gam Arab

Gam Arab
Gam Arab adalah sumber terkaya prebiotik. Wikipedia menyenaraikan Gam Arab sebagai makanan yang paling tinggi kandungan prebiotiknya. Gam Arab telah lama digunakan dalam industri makanan dan minuman sebagai 'stabilizer' atau 'emulsifier' yang dilabelkan sebagai E414. Gam Arab juga merupakan bahan ramuan yang penting dalam minuman-minuman soda untuk menstabilkan buih dalam minuman-minuman tersebut.

Kebanyakan Gam Arab terdapat di negara Sudan yang juga merupakan pengeluar terbesar Gam Arab dunia. Gam Arab telah lama digunakan sebagai ubat-ubatan tradisional di Sudan yang banyak memberi manfaat kesihatan. 

Pokok Akasia
Gam Arab diperolehi daripada dua spesis pokok Akasia (Akasia senegal dan Akasia seyal) dan kemudian diproses menjadi serbuk. Gred yang terbaik (Gred 1) adalah dari jenis Akasia senegal, juga dikenali sebagai Hashab di Sudan.

Di Malaysia, sudah ramai para doktor mengakui akan kebaikan Gam Arab. Ada di antara mereka yang menganjurkan Gam Arab kepada pesakit-pesakit mereka, terutama yang menghidap kencing manis dan sakit buah pinggang. 

Terdapat banyak kebaikan-kebaikan yang telah diketahui mengenai prebiotik yang terdapat dalam Gam Arab ini. Oleh kerana ia sejenis prebiotik yang terbaik, semua kebaikan-kebaikan probiotik boleh diperolehi dengan mengambil gam arab.

Apakah itu Probiotik?


Probiotik adalah bakteria baik yang bertanggungjawab memelihara dan meningkatkan kesihatan usus kita (terutamanya bahagian kolon). 

Probiotik melapisi dinding usus kita lantas menghalang bakteria-bakteria jahat (patogen) daripada menembusi usus ini untuk meresap masuk ke dalam badan kita. 

Sesetengah probiotik juga boleh menghasilkan vitamin B yang penting untuk pemeliharaan kesihatan sistem saraf dan pengawalan stres, dan juga membantu meningkatkan penyerapan mineral-mineral penting seperti kalsium dan magnesium. 

Antara kebaikan-kebaikan probiotik yang sudah dikenalpasti adalah seperti menyihatkan usus besar; meningkatkan penghadaman lemak; menghalang asma, jangkitan dan alahan pada kanak-kanak; membantu menurunkan berat badan; memperbaiki kesihatan kulit; dan mencegah berulangnya jangkitan yis.

Kajian yang telah dijalankan oleh University of Florida (yang  disiarkan dalam Future Medicine dalam bulan Mei 2011) menunjukkan bahawa probiotik boleh mencegah atau melambatkan kencing manis tahap 1, dan membantu mengawal kecing manis tahap 2.

Satu kajian lain yang disiarkan dalam Acta Diabetologica dalam bulan Disember 2011 menyatakan bahawa apabila jumlah bakteria tak baik melebihi probiotik dalam usus, ini akan mengganggu  kesempurnaan proses penghadaman, yang akhirnya akan menyebabkan pelbagai penyakit seperti kencing manis.

Sekarang ini, sudah ramai para-para doktor kanak-kanak menganjurkan supaya kanak-kanak yang sedang membesar diberikan susu yang diperkayakan dengan probiotik. Jadi tidak mustahil satu masa nanti probiotik akan diluluskan sebagai suplemen harian yang penting seperti vitamin.


Apa Kaitan Prebiotik dengan Probiotik?


Prebiotik, sebagaimana yang terkandung dalam Gam Arab, adalah makanan kepada probiotik. Dengan ertikata lain, probiotik memerlukan prebiotik untuk terus hidup dan membiak. Terdapat lebih kurang 100 ribu juta bakteria dalam sistem pencernaan manusia yang terdiri daripada bakteria baik (probiotik) dan bakteria jahat (patogen). Nisbah bakteria baik kepada yang tidak baik adalah bergantung kepada jenis makanan dan ubat-ubatan yang kita ambil. Jadi amat penting untuk kita mengambil prebiotik berterusan untuk memastikan probiotik terus aktif dan bertambah bilangannya.

Probiotik hidup boleh diperolehi daripada sesetengah makanan mentah seperti yogurt dan makanan-makanan peram yang lain.

Harus diingat bahawa probiotik boleh 'terbunuh' melalui proses masakan. Manakala ubat-ubat antibiotik pula boleh membunuh semua bakteria baik dan tak baik. Jadi anda dinasihatkan untuk mengambil prebiotik secukupnya tiap-tiap kali selepas pengambilan antibiotik.

Jagalah kesihatan sistem pencernaan anda kerana di situlah berpuncanya penyakit-penyakit kronik seperti kencing manis, sakit buah pinggang, kanser kolon dan sembelit. Pastikan anda mengambil probiotik DAN prebiotik yang secukupnya setiap hari.




3 comments:

  1. Dapatkan Gam Arab daripada Souq Almanna. Hubungi 019-2851681 atau lawati souq-al-manna.blogspot.com.

    ReplyDelete
  2. terima kasih bagi info yang bagus semoga kesihatan kita terjaga .. lawati blog : kaykacip.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete