Pages

Monday, 14 August 2017

Fisioterapi: Senaman Pernafasan Dalam (Deep Breathing Exercise)

Pernafasan Dalam (Deep Breathing)

Saya nak kongsikan cara atau teknik senaman pernafasan dalam (deep breathing exercise) yang amat berguna untuk menambahkan kadar oksigen ke dalam paru-paru dan seterusnya ke otak. Kenapa senaman ini penting untuk kesihatan? Setiap tisu di dalam tubuh badan kita akan berfungsi dengan optimum dan otak kita akan lebih cerdas apabila dibekalkan dengan oksigen yang secukupnya.

Antara kebaikan-kebaikan senaman pernafasan dalam ini ialah:
  • Melancarkan peredaran darah ke seluruh badan
  • Menguatkan imuniti secara semulajadi
  • Membantu mempercepatkan peroses pemulihan pernafasan
  • Menguatkan paru-paru dan mengelakkan otot-otot paru-paru menjadi lemah
  • Menyegarkan otak dan tubuh badan
  • Melambatkan proses penuaan kerana tisu-tisu mendapat bekalan oksigen secukupnya


Bilakah waktu yang sesuai untuk melakukan senaman pernafasan dalam?


Senaman pernafasan dalam boleh dilakukan pada bila bila masa sahaja. Masa yang amat digalakkan adalah seperti berikut:
  • awal waktu pagi selepas bangun dari tidur - bagi menyegarkan badan dan otak anda setelah semalaman berehat
  • bila kepenatan - bagi menggantikan oksigen yang hilang dengan cepat
  • ketika perut kosong - untuk memaksimumkan udara masuk ke ruang perut anda

Senaman ini amat praktikal untuk dilakukan oleh mereka yang mempunyai sejarah Asthma, pneumonia, batuk kering dan masalah jangkitan paru paru.

Cara-cara Melakukan Senaman Pernafasan Dalam


  • Cari tempat yang sesuai yang mudah mendapat udara yang segar. Elakkan bilik kecil yang tidak mempunyai pengaliran udara yang mencukupi.
  • Dapatkan posisi yang selesa sama ada baring, duduk, berdiri atau bersandar.
  • Letakkan satu tangan di atas perut dan satu lagi di atas dada.
  • Tarik nafas melalui hidung sedalam yang boleh dengan kadar yang perlahan tanpa tergopoh-gapah.
  • Pastikan perut terangkat ke atas (kalau baring) atau ke depan (kalau duduk atau berdiri) disebabkan reaksi dari udara yang memenuhi bahagian bawah paru paru dan menolak diapghram ke atas.
  • Tahan nafas dalam masa 3-5 saat bagi memastikan penyerapan oksigen yang optimum.
  • Kemudian lepaskan udara melalui mulut secara perlahan-lahan dan releks. Pastikan dada dan perut mengempis secara semulajadi.
  • Lakukan berulang kali sebanyak 5 atau 10 kali bagi mendapatkan manfaat yang sepenuhnya daripada senaman ini.

Apakah efek dari senaman ini?


Anda akan rasa sangat releks dan tenang selepas melakukan senaman ini yang boleh membantu menghilangkan stres atau kekusutan di fikiran. Lebih berkesan lagi jika senaman ini diiringi dengan bacaan zikir dan salawat di dalam hati, anda seolah-olah mendapat suntikan antibiotik yang alami, kerana waktu itu otak anda akan merembeskan hormon endorphin yang secara alaminya membantu menghilangkan stres dan juga menguatkan tubuh badan.

Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment